Hoe hebben elektrische voertuigen de algemene automarkt de afgelopen jaren veranderd?

Bijna iedere grote fabrikant biedt ten minste één voertuig dat volledig of deels elektrisch is aan en ze hebben allemaal een afdeling die zich alleen maar met elektrisch rijden bezighoudt. Dat is niet zo heel vreemd, want duurzaam vervoer is een onderwerp dat voor veel mensen erg belangrijk is. In dit artikel kan je lezen op welke manier de elektrische voertuigen de algemene automarkt in de afgelopen jaren hebben veranderd.

 

Een enorme boost door wet- en regelgeving

De Nederlandse overheid stimuleert elektrisch rijden en daarom kunnen bestuurders met een elektrisch voertuig een vrijstelling van voertuigenbelasting krijgen. Soms is ook de fiscale bijtelling aanzienlijk lager of kan je als particulier een subsidie aanvragen voor een volledig elektrische auto. Voor de consument is deze goedkeuring en (financiële) steun door de overheid een extra impuls om over te stappen op een elektrisch voertuig.

 

Dit is vergelijkbaar met de impuls die het online casino recentelijk heeft gekregen. Doordat de overheid zich met de gokindustrie is gaan bemoeien en zich meer bezighoudt met de bescherming van de consument, durven meer mensen het aan om een online casino te bezoeken. Een deel van de bedrijven mag zelfs reclame maken voor hun diensten, waardoor ze meer consumenten bereiken en hun populariteit aanzienlijk kunnen vergroten.

 

Toegankelijkere modellen

Toen de elektrische voertuigen nog maar net op de markt kwamen waren ze alleen voorbehouden aan de mensen met een flink budget. Tegenwoordig is het prijsverschil tussen een elektrische fiets, scooter of zelfs auto en een gewoon model helemaal niet meer zo groot. Wanneer je in je overweging meeneemt dat je ook aanzienlijk op benzine of diesel zal besparen, is een elektrische auto soms uiteindelijk zelfs goedkoper. Elektrische voertuigen zijn daarmee veel toegankelijker geworden, waardoor ze sneller en vaker worden gekocht.

 

2030 als richtlijn

Niet alleen de Nederlandse overheid heeft het ontwikkelen en aanschaffen van elektrische voertuigen een impuls gegeven, deze tendens is in heel Europa te zien. Veel Europese landen staan in 2030 de productie van auto’s met een verbrandingsmotor niet meer toe, waardoor veel fabrikanten zich nu alleen nog maar op de ontwikkeling van elektrische voertuigen richten. De marktleiders zoals Volvo, Mini, BMW, Fiat en Audi hebben al aangegeven dat ze tussen 2025 en 2030 alleen nog maar elektrische modellen zullen aanbieden. Dat merk je nu al. Alle nieuwe ontwikkelingen zijn gericht op elektrisch rijden.

 

De automarkt is de afgelopen jaren dus flink veranderd. Het aanbod elektrische auto’s is veel groter geworden en de overheid heeft het aantrekkelijk gemaakt om in een elektrisch model te investeren. Daarnaast is ook het prijsverschil niet meer zo groot als het voorheen was, waardoor elektrisch rijden toegankelijker is voor een groter publiek. De echte veranderingen liggen echter in de toekomst. Vanaf 2030 worden er in de meeste Europese landen en bij de grootste fabrikanten alleen nog maar elektrische modellen uitgebracht. Vanaf dat moment zullen de elektrische auto’s de markt echt gaan domineren, omdat er simpelweg geen vraag en aanbod meer is voor auto’s met een verbrandingsmotor.